"What's in for me?" Voorwoord september - oktober 2017

Beste ouders, leden en sympathisanten,

De kampen zijn voorbij en waren een fantastische afsluiter van afgelopen scoutsjaar. Enkele dagen later denk je al nostalgisch terug aan die onvergetelijke vijf, zeven of tien dagen. Het doet je weer beseffen hoe graag je in de scouts zit en je kan al niet wachten op het nieuwe scoutsjaar. Het doet ons nadenken: waarom geeft de scouts je zo een goed gevoel en wat maakt de scouts zo uniek?

Vandaag leven wij allemaal in een zeer materialistische wereld. Niets voor niets: kindjes krijgen een snoepje als ze braaf zijn, tieners krijgen een cadeau voor goede punten, we werken voor geld, noem maar op. Wanneer je iemand iets vraagt, krijg je bijna automatisch de vraag: What’s in for me? Wat of hoeveel krijg ik ervoor in de plaats? Daar komt bij dat we in erg individualistische tijden leven: ieder voor zich. Iedereen is dag in dag uit met en voor zichzelf bezig.

Precies daar wil de jeugdbeweging verschillen. Week na week – voor leiders is scouts meer dan zaterdag van twee tot vijf - zet onze leidingsploeg zich in om de leden een fijne tijd te bezorgen. Zij vragen niets in de plaats, maar krijgen des te meer terug. Niets materieels, maar iets veel mooiers en iets veel belangrijkers: vriendschap, (h)erkenning en voldoening. Bovendien brengt het mensen samen. In de scouts staat niemand op zichzelf; er is enkel de groep.

Daarom is scouts vandaag belangrijker dan ooit. Zoals onze Robert Baden Powell ooit zei: “Leave the world a little better than you found it”. En dat is wat wij als (groeps)leiding ook proberen te doen.

Intussen zijn we september en kunnen we weer ‘vollenbak’ beginnen aan het nieuwe scoutsjaar. Het jaarthema is ‘Allemaal Abnormaal’. Ben je groot of klein, gek of minder gek, dik of dun, eerder sportief of eerder muzikaal, het is allemaal om het even. In de scouts mag je zijn wie je bent, ook als dat niet ‘de norm’ is! Dit jaar is speciaal, want we gaan allemaal samen op groepskamp! De leiding heeft er alvast mega veel zin in en jullie ongetwijfeld ook! Beleef de tijd van jullie leven en op een schoon scoutsjaar!

Scoutse linker,

de groepsleiding,