Basispijlers

Scouting is zoveel meer dan wat velen denken. In de scouts leer je op jouw eigen benen staan, zet je je grenzeloos in voor anderen, leer je samenwerken in groep, leer je omgaan met problemen en terwijl je dit allemaal doet, vorm je vriendschapsbanden voor het leven. In de scouts ontdek je jezelf op een manier die nergens anders zou kunnen. Wij in Scouts en Gidsen Latem geloven hier sterk in en centraal in onze visie staan de vijf basispijlers van Scouts en Gidsen Vlaanderen:

Zelfwerkzaamheid

Scouting is verkennen, ontdekken en ontplooien. Op je eigen tempo en op eigen initiatief kom je te weten wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Je geeft vorm aan jezelf. De ene keer lees je de kaart, de andere keer broed je een plan uit tijdens het bosspel. Stap voor stap nemen scouts en gidsen verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor elkaar en voor de groep. Ieder op zijn niveau, elk op zijn manier.

Engagement

Scouting houdt een belofte in: tegenover jezelf, de groep en de maatschappij. Het is een bewuste keuze. Scouts en gidsen staan elke week klaar om er samen in te vliegen. Je schouders onder de minst populaire taak, samenwerken in moeilijke omstandigheden: ook dat is engagement.

Medebeheer

Van in het begin mag je mee de koers bepalen en leer je meezoeken naar oplossingen. Hoe ouder je wordt, hoe meer verantwoordelijkheid je krijgt.

Dienst

Zet je in voor anderen, maak anderen gelukkig. In de materialistische wereld van vandaag is dat juist het mooie aan scouting. Je krijgt er niets materieels voor in de plaats, je wordt er niet voor betaald, maar krijgt iets zoveel mooiers terug: de voldoening dat je iemand plezier hebt gegeven en gelukkig hebt gemaakt.

Ploegwerk

Elke week kom je samen met andere scouts en gidsen. In het begin omdat mama en papa het zeggen, omdat je graag speelt of omdat je vriendjes ook bij de scouts en gidsen zijn. Na een tijdje omdat je weet wat je kan verwachten, omdat je je er thuisvoelt en omdat je tak, patrouille of groep niet helemaal dezelfde is zonder jou. Elke week trekken we goedgemutst de wereld in, altijd uit op nieuw avontuur. In kleine, soms zelfgekozen groepjes, patrouilles of takken zoeken we een weg door de bomen, stomen we een maaltijd klaar of organiseren we een groepsfeest.