Onze takken

Bij de scouts speel je niet in één grote groep maar in leeftijdsgroepjes. Dat noemen we takken. We hebben er zeven: kapoenen, welpen, kabouters, jonggidsen, jongverkenners, givers en jins. Je blijft meestal twee of drie jaar bij één tak.

Kapoenen

Jongens en meisjes van 6 tot 8 jaar (1e en 2e leerjaar)

Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld. De leiding gaat hierbij uit van de kapoen zelf, van wat hen boeit en aanspreekt.

Kabouters

Meisjes van 8 tot 11 jaar (3e - 5e leerjaar)

Het is typisch voor kabouters dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hun enthousiasme kent soms geen grenzen. Ze bouwen graag kampen, verzinnen een geheime taal en halen kattekwaad uit. Hun vrienden staan centraal.

Welpen

Jongens van 8 tot 11 jaar (3e - 5e leerjaar)

Het is typisch voor welpen dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Jungleboek. Hun enthousiasme kent soms geen grenzen. Ze bouwen graag kampen, verzinnen een geheime taal en halen kattekwaad uit. Hun vrienden staan centraal.

Jonggidsen

Meisjes van 11 tot 14 jaar (6e leerjaar, 1e en 2e middelbaar)

Jonggivers trekken er graag op uit in de natuur of verkennen hun buurt. Op tentenkamp koken ze hun eigen potje. In vaste leefgroepjes of patrouilles werken ze samen en nemen ze initiatieven: van kattekwaad tot leuker. Jonggivers krijgen een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

Jongverkenners

Jongens van 11 tot 14 jaar (6e leerjaar, 1e en 2e middelbaar)

Givers

Jongens en meisjes van 14 tot 17 jaar (3e - 5e middelbaar)

Bij de gidsen en verkenners is er ruimte voor grotere projecten. Met de groep een snuifje avontuur realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar. Vanuit eigen interesses op zoek gaan naar zichzelf tussen soortgenoten. Dit door typische activiteiten of door een experiment waaraan givers in kleine groepjes mee voorbereiden.

Jin

Jongens en meisjes van 17 of 18 jaar (6e middelbaar)

Ze zijn de oudste leden binnen Scouts en Gidsen Latem. Jin staat voor 'Jij en Ik een Noodzaak'. Jins zijn op zoek naar zichzelf en naar nieuwe ervaringen. Ze staan op het punt om belangrijke keuzes te maken en dromen en fantaseren er op los. Ieder op zijn eigen manier. Jins leven één jaar intens samen en steken hun eigen jaar en kamp ineen. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheden opnemen. Vaak maken jins al eens kennis met leiding geven.