Leer ons kennen

Wij zijn Scouts en Gidsen Were di – Bos en Leie of korter gezegd Scouts en Gidsen Latem. Wij zijn een groep van 305 fantastische leden en een gemoviteerde, 28- koppige leidingsploeg. Elke zaterdagnamiddag is er vergadering van 14u00 tem 17u00. De leden komen dan naar de scouts om spelletjes te spelen, bij te leren en vooral om zich te amuseren. Meestal komen we samen in ons scoutslokaal, de Nark genoemd, maar soms is dit ook in Deurle bos, aan de kerk of andere locaties. Naast de wekelijkse vergadering, is er ook één keer per jaar een weekend en tijdens de grote vakantie een kamp.

De leden worden ingedeeld in groepjes per leeftijd. Dit worden takken genoemd. We hebben er zeven: kapoenen, welpen, kabouters, jonggidsen, jongverkenners, givers en jins. Je blijft meestal twee of drie jaar bij één tak. Je start in het eerste leerjaar bij de kapoenen. Doorheen de jaren leer je zelfstandig zijn, samenwerken in een groep, leer je bepaalde technieken en doorga je alle tradities. Je groeit als scoutser om uiteindelijk te eindigen in het zesde middelbaar bij de jin. Dit is de oudste tak waarbij je voorbereid wordt op leiding geven. Uiteindelijk kan je dan als leider zelf je steentje bijdragen en de leden de tijd van hun leven bezorgen.

Tijdens het scoutsjaar zijn er ook heel wat speciale activiteiten:

Overgang

Dit is typisch het startschot voor het nieuwe scoutsjaar. De leden doen een kennismakingsspel met hun nieuwe leiding en leden die overgaan naar een oudere tak, moeten een volledig hindernissenparcours afleggen.

overgang3.jpeg
Sinterklaas op de scouts

De lieve Sint komt een bezoekje brengen aan de brave kindjes in de scouts. De stoute kindjes worden eens op de rooster gelegd.

Kerstmarkt

Tijdens de kerstmarkt in Latem verkoopt de scouts overheerlijke braadworsten.

6EF9276E-0CF4-4EE6-9465-CF7691616B37_1_201_a.heic
Nieuwjaarsgloed

Om het nieuwe kalenderjaar in te zetten, komen we samen voor een hapje en een drankje gezellig bij een vuurtje.

Schaatsen

Na een grote examen periode voor de leiding, vliegen we er eind januari terug in met een super leuke schaatsvergadering in de Kristalijn.

03C423FD-93C7-47FA-9790-A87574F4D310_1_201_a.heic
D0669928-3B42-43C4-B868-AAE53F87309D.jpeg
Groepsfeest

Een fantastisch feest voor groot en klein met prachtige optredens van alle takken en heerlijke ribbetjes à volanté, kip of een veggieburger.

Lenteopkuis/Zwerfvuilactie

Zeg nee tegen afval! We bundelen onze krachten om Latem weer een stukje properder te maken.

9F20E5DF-3175-41AA-B163-72699E950800.jpeg
E747BE45-9390-4C5E-A89D-73A5B54D162A.heic
Openingsbar en Lentebar

Elk jaar organiseert de jin een Openingsbar in het begin van het jaar en een Lentebar op het einde. Ouders en leden zijn welkom voor een hapje en een drankje!

Laatste vergadering

Op de laatste vergadering gaan we met heel de scouts op uitstap en spelen we gezamenlijk een groot spel.

CE9DCAE2-0341-4E55-AEF9-DDED6BB004FD.heic
Beleef onze avonturen & kijk mee door onze ogen:
Volg de scouts Latem facebook- en instagrampagina
  • Facebook_Home_logo_old.svg
  • instagram-colourful-icon