Scouting

De visie van Scouts en Gidsen Vlaanderen
Onze missie
'Wij zijn scouts en gidsen, meisjes en jongens,
elk met een eigen verhaal. Iedereen kan erbij.
We gaan samen op verkenning en durven tuimelen in het leven.
De natuur is onze troef.
We geloven in onszelf, in elkaar en in iets meer.
We spelen een spel dat niet luchtledig is, in vrije tijd die niet vrijblijvend is.
Met groot plezier en kleine daden komen we op voor onze omgeving en voor een kleurrijk Vlaanderen.
Zo dromen we luidop van gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld.'

Ons doel

Scouts en Gidsen Vlaanderen wil bijdragen aan de ontplooiing van kinderen en jongeren, als individu, in groep en binnen de samenleving.

Voor kinderen en jongeren als individu

Bij de scouts leren kinderen en jongeren hun plan trekken, zichzelf kennen en anderen aanvaarden.
Scouts en gidsen worden uitgedaagd om nieuwe dingen uit te proberen en problemen vindingrijk aan te pakken.

Iedereen krijgt de kans om zijn mogelijkheden te ontplooien op het moment dat hij/zij er klaar voor is.

De eerste keer je eigen potje koken op kamp levert rauwe patatjes op, maar een paar jaar later ben je de chef-kok tijdens de kookwedstrijd. En wie echt niet van koken houdt, blinkt ondertussen uit in vuur maken, nieuwe tafelliederen verzinnen of prachtige tafelversiering maken.

In groep

Scouting haalt de grootste kracht uit het spelen en leven in groep.

Van bij de jongste tak krijgen scouts en gidsen kleine en grote verantwoordelijkheden. Door samen af te wassen en hout te sprokkelen, leren ze zich in te zetten en daarin vol te houden, ook als het wat minder leuk is.

Scouts en gidsen leren om hun zegje te doen en op te komen voor wie ze zijn en wat ze willen. Kapoenen twijfelen tussen ‘Dikke Bertha' of ‘tikkertje' spelen en givers maken ruzie over een toneelstuk of een tentoonstelling in elkaar boksen. Maar altijd is het een oefening in wederzijds respect en in de rijkdom van verschillen.

Binnen de samenleving

Via scouting helpen wij om ‘deze wereld een klein beetje beter achter te laten dan we hem gevonden hebben'. In de scouts proberen we te luisteren, te delen en te aanvaarden. Sommigen noemen dat democratie.

Die manier van samenleven en -werken draag je als gids of scout mee buiten de grenzen van je groep.